Nowy terminal w Pyrzowicach i inwestycje warte 500 mln w Katowice Airport [WIRTUALNY SPACER]

Czytaj dalej
Dorota Niećko, zdjęcia Maciej Gapiński

Nowy terminal w Pyrzowicach i inwestycje warte 500 mln w Katowice Airport [WIRTUALNY SPACER]

Dorota Niećko, zdjęcia Maciej Gapiński

Latacie z Pyrzowic? Od soboty, 27 czerwca 2015 wejdziecie już do nowego terminala przylotów C. Jaki jest? W porównaniu z obecną halą przylotów: ogromny. I błyszczący nowością. Koniec czekania godzinę na walizkę.

Trzy karuzele zamiast jednej, 7 tys. metrów, krzesła, na których możemy usiąść, czekając na walizkę, toaleta z czterema kabinami zamiast jednej - to niemal... skok cywilizacyjny dla pasażerów, którzy lądują w Katowice Airport. Jutro po raz pierwszy skorzystają z nowego terminala przylotowego, C.

Terminal C jest przy terminalu B, ale wyglądem przypomina odnowiony terminal A: jest niski, ze szklaną elewacją. Budynek jest długi na 156 m, szeroki na 45,5 m i wysoki na ok. 8 m. Wewnątrz, prócz hali przylotów i miejsca do odprawy paszportowej, mają być wypożyczalnie samochodów, jest bankomat, kantor, kawiarnia i mały sklepik. Są też biura służby celnej i straży granicznej. Dzięki tej wartej nieco ponad 50 mln zł inwestycji, Katowice Airport będą w stanie odprawiać 6 milionów pasażerów rocznie. Teraz mają zdolność odprawy 3,6 mln ludzi, ale i tak nigdy tak wielu pasażerów tu nie było - 2014 rok zakończono wynikiem 2,7 mln, zaś plan na ten rok to 3 mln. Ale plany na kolejne lata są zdecydowanie większe: w 2030 lotnisko w Pyrzowicach planuje odprawić 7 mln pasażerów.

Jak jest zbudowany?
Terminal C to trójnawowa hala stalowa. Do wzniesienia stalowego szkieletu zużyto ponad 500 ton stali. Stalową konstrukcję nośną dachu zaprojektowano z przekrojów rurowych. Konstrukcja stalowa została wyprodukowana w kieleckiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Skanska. Montaż konstrukcji podwieszonej na cięgnach odbywał się z użyciem dwóch dźwigów. Elementy były montowane „w powietrzu”. W miejscu obecnie wybudowanego terminala C przebiegały media zasilające i obsługujące funkcjonujące lotnisko. Musiały zostać przeniesione. Przy okazji przebudowano także parking przed halami: teraz ma 1300 miejsc. Wraz z budową nowego terminalu przylotowego konieczna stała się przebudowa istniejącego układu drogowego.

- Wybudowaliśmy nowe drogi, place, chodniki, podjazdy i parkingi. Dzięki temu udało się powiązać cały układ komunikacyjny wokół portu lotniczego w jeden kompleks – zaznacza Jacek Kościelny menedżer projektu w firmie Skanska. Skanska powiększyła parking P1 w kierunku zachodnim o 400 dodatkowych miejsc.

Nowy terminal to niejedyna inwestycja w Pyrzowicach w ostatnich latach. W sumie zainwestowano tu w ciągu siedmiu lat aż 500 milionów złotych. Najbardziej spektakularna była jednak budowa nowego, dłuższego pasa startowego. Teraz ma 3200 m, a miał 2800 m. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie z Katowice Airport lotów za ocean. LOT rozważa uruchomienie połączenia do Chicago w 2016 roku. Teraz zaś powstaje terminal cargo. Będzie też nowa, wyższa wieża kontroli lotów.

Dorota Niećko, zdjęcia Maciej Gapiński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.