DTŚ w Gliwicach gotowa. Kierowcy pojadą nią wiosną [INFOGRAFIKI, DANE]

Czytaj dalej
Fot. Fot. Bartosz Pudełko
Maria Olecha-Lisiecka

DTŚ w Gliwicach gotowa. Kierowcy pojadą nią wiosną [INFOGRAFIKI, DANE]

Maria Olecha-Lisiecka

Drogowa Trasa Średnicowa w centrum Gliwic jest gotowa. 4 stycznia rozpoczęły się odbiory i przeglądy inwestycji, której budowa trwała ponad dwa lata. To odcinek biegnący od węzła w rejonie ul. Kujawskiej (tu dzisiaj kończy się DTŚ, jeśli jedziemy od strony Katowic) do dużego węzła z drogą krajową numer 88.

Drogowa Trasa Średnicowa w centrum Gliwic jest gotowa. 4 stycznia rozpoczęły się odbiory i przeglądy inwestycji, której budowa trwała ponad dwa lata. To odcinek biegnący od węzła w rejonie ul. Kujawskiej (tu dzisiaj kończy się DTŚ, jeśli jedziemy od strony Katowic) do dużego węzła z drogą krajową numer 88.

Jest to ostatni brakujący fragment Drogowej Trasy Średnicowej, aby trasa spełniła swoją rolę i połączyła sześć miast aglomeracji śląskiej: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Po jego otwarciu, które planowane jest na wiosnę, średnicówka z Katowic do Gliwic będzie miała 31 km.

Długość DTŚ w miastach - zobacz porównanie odcinków średnicówki. Które miasto ma najdłuższy fragment, a które najkrótszy?

Długość DTŚ w miastach
Create your own infographics

- Ze względu na rozmiar i skomplikowanie inwestycji proces odbiorów potrwa kilka miesięcy - mówi Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ SA. - Inwestor do końca stycznia 2016 roku ma czas na potwierdzenie zgodności wykonanych robót z warunkami kontraktu oraz sporządzenie listy ewentualnych uchybień, braków i wad, które w najbliższym terminie wykonawca musi naprawić lub uzupełnić - podkreśla Danuta Żak.

Co ważne, spośród 14 obiektów inżynieryjnych, jakie powstały na tym odcinku, aż 9 ma już pozwolenia na użytkowanie. Są to: wiadukt w ciągu DK 88, most nad Kłodnicą w ciągu ul. Orlickiego, wiadukt w ciągu ul. Sienkiewicza, wiadukt i kładka dla pieszych w ciągu ul. Częstochowskiej, wiadukt i kładka w ciągu ul. Konarskiego oraz wiadukt i kładka w ciągu ul. Robotniczej.

- Odbiory przebiegają sprawnie, ale to nie znaczy, że skończą się szybciej niż zakładamy, bo przed nami jeszcze kilka obiektów, w tym ten najważniejszy, czyli tunel - mówi Maciej Tomczak, inżynier kontraktu z DTŚ SA. - W najbliższym czasie będziemy starać się o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie dla kładki technologicznej w ciągu ulicy Orlickiego - dodaje Maciej Tomczak.

DTŚ to liczne korzyści - zobacz jakie na interaktywnej grafice:

DTŚ to liczne korzyści
Create column charts

Odbiory najważniejszej części średnicówki, czyli tunelu o długości 493 metrów, jeszcze się nie odbyły. Maciej Tomczak nie ukrywa, że to najbardziej skomplikowany obiekt, którego sprawdzanie potrwa najdłużej.

- Odbiory będą w ostatnim etapie. Z doświadczenia, jakie mamy z budowy DTŚ w Katowicach i odbiorów tamtego tunelu wiemy, że to długi proces. W tunelu jest jedenaście różnych systemów bezpieczeństwa, każdy musi zostać dokładnie przetestowany, jest mnóstwo elementów wyposażenia, dlatego założyliśmy, że cały odcinek uda się oddać do użytkowania na wiosnę - tłumaczy Tomczak.

O jakie systemy bezpieczeństwa w tunelu chodzi? M.in. zasilania, oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, monitoringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem - w sumie 11 różnych systemów.

Tunel gliwicki jest naszpikowany elektroniką - zobacz porównanie wyposażenie tuneli DTŚ w Gliwicach i Katowicach na interaktywnej grafice:

Porównanie wyposażenia tuneli DTŚ w Gliwicach i Katowicach
Create pie charts

Gliwickim tunelem DTŚ i całym odcinkiem średnicówki w tym mieście będzie zarządzać Centrum Sterowania Ruchem, działające w mieście od ponad dwóch lat. Pracownicy przechodzą szkolenie. - Będziemy pracować w systemie 24-godzinnym, na trzy zmiany przez 365 dni w roku - mówi Dawid Ochód, kierownik CSR.

Już wiadomo, że zostaną zatrudnieni nowi pracownicy. Zespół Centrum Sterowania Ruchem powiększy się o cztery osoby. - Dotychczas pracowaliśmy od godziny 6 do 21 w pięcioosobowym zespole, a będzie nas więcej - dodaje Ochód.

Dodajmy, że budowa śródmiejskiego odcinka średnicówki w Gliwicach kosztowała ponad 954 miliony złotych.

Gliwice mają najdłuższy fragment średnicówki, który budowano w dwóch częściach. Zobacz porównanie na interaktywnej grafice:

Porównanie obiektów na gliwickich odcinkach DTŚ
Create bar charts
Maria Olecha-Lisiecka

Jestem dziennikarką i szefową Newsroomu Dziennika Zachodniego. Piszę o Śląsku, a szczególnie o Gliwicach i Zabrzu, ale także o Kościele, inwestycjach, drogach i... książkach. Robię też zdjęcia. Książki to moja wielka pasja od lat, dlatego w DZ mam program wideo o książkach Prolog. Lubię rozmawiać i słuchać ludzi, więc przeprowadzam wywiady, m.in. z pisarzami i pisarkami, a także z przedstawicielami Kościoła w Polsce. Jestem laureatką II nagrody w konkursie Silesia Press 2020, zostałam też wybrana Dziennikarką Roku 2017 DZ i Dziennikarką Multimedialną Roku 2010 DZ. Kocham góry i lato, słucham Iron Maiden. Uważam, że kobieca strona piłki, czyli futbol od kuchni, jest często ciekawsza od tego, co dzieje się na boisku. Relaksuję się czytając i gotując.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.